Allmänna villkor företag 2021-01-01

Villkoren kan ändras utan föregående avisering.

 

 

Betalningsvillkor

För alla nya kunder gäller förskottsbetalning till dess att en sedvanlig kreditprövning är godkänd. Därefter gäller 30 dagar netto. Vid påminnelse av försenad betalning debiteras 50 kr i påminnelseavgift och dröjsmålsränta med 12 %.

För fakturor som skrivs ut och skickas debiteras en avgift om 50 kr.

                     

Fraktkostnader         

  • Order som sänds med brev högst 250g ej skrymmande, max nettovärde* 1 250 kr: 40 kr
  • Order som sänds med brev över 250g och eller skrymmande, max nettovärde* 1 250 kr: 80 kr
  • Ordervärde upp till 1 250 kr i nettovärde*: 80 kr med Postnord Parcel
  • Ordervärde mellan 1 251 och 4 999 kr i nettovärde*: 160 kr Postnord Parcel.
  • Ordervärde från 5 000 kr i nettovärde*: fraktfritt med Postnord Parcel.

Önskas annat transportsätt debiteras hela den faktiska kostnaden. Vi skickar gärna med ert fraktbolag på er bekostnad om ni arrangerar hela frakten inklusive upphämtning och fraktsedlar klara för utskrift.

 

Leveransvillkor

Incoterms: CPT (Ert lager) Incoterms 2020

Det innebär att ni står risken för godset från och med att vi har lämnat det till anvisad fraktförare.

För order som sänds med brev enligt ovan står Nordik Distribution AB risken för godset upp till 1 250 kr i nettovärde*. Önskas leverans med brev överstigande detta värde gäller CPT.

 

Returer

Returer ska ovillkorligen godkännas av Nordik Distribution AB innan varan skickas. Returer ska skickas med utkörning till Nordik Distribution AB, de får inte heller skickas mot lösen av någon form. Kreditering sker inte för fraktkostnad eller varor som inte är möjliga att sälja som nya.   

 

Om returen godkänns är returavgifterna enligt nedan:

  • Fakturavärde: ≤ 4 000 kr Inga returanspråk behandlas.
  • Fakturavärde: ≥ 4 001 kr Fast avgift 2 000 kr samt 10 % av ordervärdet.

 

Returanspråk av varor äldre än 45 dagar (Räknat från fakturadatumet) och ej lagerförda/utgångna modeller behandlas ej. Nordik Distribution AB förbehåller sig rätten att ej godkänna ett returanspråk.

 

Reklamationer och garantier

Vid reklamation/garantiärenden kontaktas Nordik Distribution AB för instruktioner och ärendenummer. Inga reklamationer/garantiärenden får skickas utan erhållet ärendenummer. Nordik Distribution AB tillhandhåller returfraktsedel.

 

Garantier som lämnas av tillverkare som är generösare än gällande svensk lagstiftning upphör att gälla vid tillverkares eventuella konkurs, upphörande av verksamhet eller vid uppsägning av distributionsavtal.

 

Beställningsvaror

Vissa artiklar är beställningsvara dessa lagerhålls inte av Nordik Distribution AB. Varan kan beställas hem från tillverkaren på er begäran. En order på en beställningsvara är bindande från det att varan är beställd hos tillverkaren. Beställningsvaror får inte returneras.

 

Felaktig eller skadad leverans

Felaktig leverans ska meddelas Nordik Distribution AB inom 7 dagar från det att försändelsen kvitterats. Skadad leverans ska anmälas till fraktbolaget enligt dess bestämmelser.  

 

Restorder

Restorder med ett nettovärde* under 500 kr skickas ej separat.

 

* Med nettovärde menas ert inköpspris.

 

 

Allmänna villkor privatperson 

 

 

Om Nordik Distribution AB

Företaget har sitt säte i Lycksele. Företagets postadress är Umevägen 3B 921 45 Lycksele.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mejl till info@nordik.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Telefonnummer till kundtjänst är 0950-120 00. Kundtjänst är öppen helgfri måndag mellan 09.00-16.00 och helgfri tisdag-fredag 07.00-16.00.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@nordik.se alternativt ringa kundtjänst.

Observera att beställningar endast kan göras av personer bosatta i Sverige.

Leverans

Våra normala leveranstider är 1-5 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kan du kontakta oss på e-postadress: info@nordik.se.

Observera att beställningar endast kan levereras till personer bosatta i Sverige.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Fraktkostnader

Vid beställning över 499 kr tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 499 kr tillkommer en fraktavgift på 80 kr.  

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på info@nordik.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, mobiltelefonnummer, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Vid retur tillkommer en avgift på 80 kr. Du ansvarar för leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Du erhåller en retursedel från oss efter vi mottagit din förfrågan om retur.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

 

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid meddelas till info@nordik.se där du anger ditt namn, din adress, mobiltelefonnummer, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Det går också bra att ringa kundtjänst.

Om det inte går att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se

 

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Vid köp av demoprodukter kan i vissa fall garantitiden vara förbrukad helt eller till viss del. Detta framgår alltid vid köpet huruvida produkten är demo eller inte och om det är någon begränsning i garantin.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

 

 

 

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Nordik Distribution AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Nordik Distribution AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

Den betalleverantör (betaltjänst) som vi använder oss av är för närvarande Swish.

Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med oss av specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är Postnord och Dhl.

Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

Vi använder för utskick av nyhetsbrev tjänsten Mailchimp.

Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd

Nordik Distribution AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

 

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen